الخميس، 18 فبراير 2010

كأس الخيانة





ونسيت أني صديقة لها؟
خدعتك عيناك وفضحت ما بها
أحببتها؟
وشربت كأس الخيانة وسقيتها؟
وسقيتني ذل حبك والمرارة
وهديتني سبل الجحيم وبابها

بدأت شكوك الحب تلعب دورها
وقرأت في عينيك غدرا
وقرأت في عينيها كذبا
وقرأت في عيني كرها

أنا..
من أكون؟ صديقتها؟
أنا من كنت لك يوما حبك
بداية عشقك وقمته والمنتهى
يا من كنت لي الحياة بنسيمها
ورياحها ورحيقها ونعيمها


أنا..
أنا وردة أعطتك معنى للوجود وللحياة
فامتصصت كل رحيقها..وهجرتها
لا ..بل أهديتها..
تعبيرا عن حبك إلى صديقة عمرها
يا ويلها من وردة..ذبلت على أغصانها

أنا...
أنا عبرة سالت على وجناتها
فاضت سيل من لهيب شوقها
بحر من دماء جراحها
يا ويلها من عبرة..سطرت بدم العين تاريخ أنينها

أنا..
أنا شمعة باتت ليالٍ تحترق
لتضيئ كل الدرب لك وتهتدي بضيائها
أطفأتها..ومضيت فى غياهب لعناتها
يا ويلها من شمعة..صُهِرت فى نيران حبها

عذراً فإن الحال أصبح من محال
عذراً يا رجل قد باع الواقع بالخيال
فقد أصبحت لا أشتهي
قيد مشاعري وذلها
الآن ..قد أصبحت حلم من خيال
ماضٍ مظلم وانتهى
فقد شربت من كأس الخيانة وسقيتها

هناك 3 تعليقات:

  1. هاي.ميرسي على الزيارة الجميلة والتعليق الاجمل..
    انا اخدت جولة سريعة في مدونتك وعرفت انها لسه جديدة او قريبة العهد..
    بس سؤال..ليه مفيش ناس هنا..؟؟
    انت مش بتتواصلي مع الناس ولا ايه..؟
    مع انه فيه زوار على حسب العداد ما بيقول..!!
    ممممممم..
    بس اقولك..ممكن يكون السبب هو انه البوكس اللي المفروض يتكتب فيه الكومنت مش بيظهر فيه مؤشر الماوس بسهولة وانا اضطريت اعمل Tab عشان اعرف اوصل له...ممكن يكون ده السبب انه ناس بتيجي عندك ومش بتعرف تعلق..فا حاولي تشوفي الخطأ ده ايه سببه او تغيري التمبليت :)

    ردحذف
  2. نسيت اقولك ان المدونة حلوة وكمان عجبني اول بوست فيها اللي بيتكلم عن الصمت..
    شكلك زيي بتحبي الهدوء اكتر من الكلام (';')

    على فكرة كمان يا ريت تشيلي حروف التأكيد اللي بتظهر عند التعلييق لانها عذاااااب بدون فايدة للي بيعلق...وانا في انتظار اي استفسار :)

    ردحذف
  3. اه لسه جديدة
    وليا الشرف انك تكون اول من يرد فيها :)
    مش عارفة ايه سبب ان الماوس مش موجود بصراحة :S
    حروف التأكيد تم لغيها
    سبب الزيارات الكتيرة هو أنا :D
    مبسوطة جدا عشان تعليقك وإن المدونة عجبتك :)

    ردحذف

لا تبخل برأيك